Apa Punya Bahalol Dia

"kau tahu apa maksud dunhill Qin?". soal Aziz sambil matanya menjeling ke arah dua makwe pengawas pusat sumber yang duduk bersebelahan kerusi mereka.Raqin hanya menggelengkan kepalanya.soalan yang dia pasti tidak akan sesekali di selitkan dalam kertas peperiksaan oleh cikgu kelas 2 Anggeriknya.

"dunia umpama neraka.hidup ini layang-layang".sambung Aziz sambil jari anaknya rancak menunjuk satu per satu perkataan di atas kotak rokok yang dipegangnya.sesekali disedut rokok itu dalam-dalam.dilepaskan asapnya laju.berkepul-kepul.dia tersengeh bangga.bangga dapat menunjukkan kepintarannya kepada budak darjah dua itu.dan secara tidak langsung kepada makwe yang bersebelahan mereka.biar jirannya itu tahu..bukan calang-calang tahap pengetahuan amnya.

"Abang Long la neraka tu kan?isap rokok pung pang pung pang macam naga dalam bas.tak peduli ada ibu mengandung ke..anak kecik ke..orang sakit asma ke.kan Abang Long kan?". "kalau taknak jadi neraka isaplah kat tempat terbuka yang tak melibatkan orang awam.dalam kebun getah ke.boleh jugak halau nyamuk".sambung Raqin.

Aziz memandang di luar tingkap bas.jauh pandangannya.sebolehnya biar pendengarannya juga jauh.jauh dari gelak tawa makwe pengawas pusat sumber yang mempersendakan tahap pengetahuan amnya.