Tips Bezakan Smartphone Samsung iPhone Original Dengan China Set Tiruan

"leng chai..lu cari apa handphone?" tegur seorang amoi kedai handphone  di Green Town Mall Ipoh. perghhh..srategi marketing amoi kedai handphone ni boleh tahan. sebabkan perkataan 'leng chai' tu gua boleh berhenti mengejut. 2..3 orang gadis juga lah merempuh kuat bontot gua. ada yang tergolek. ada yang luka parah. ada yang putih-putih mata. brek emergency memang merbahaya. bukan gua tak sedar diri. gua sedar. tak 'leng' mana pun gua ni. kalau lamb chop tu iye. 88% gua setuju. nampak..gua sedar diri. nampak?

"smartphone 3G iPhone 5 ada?" gua menyusun kata secara bersahaja.
"mau original ke mau China set?" fuh..part ni gua dah cemas dah. biar betul. baru je kot iPhone 5 berada di pasaran. bukan dah ada China set kot. kalau dah smartphone iPhone 5 yang terbaru di pasaran ada China set..apatah lagi handphone gua. cemas deh!

ini cerita benar. yang gua olah untuk lu orang sedap baca. berlambak dah sebenarnya handphone jenama gempak di pasaran yang telah di clone sebijik sama. (1:1) .kalau dulu smartphone 3G China set kita boleh kenal lagi. sebab berbeza bentuknya. ketebalannya. designnya. tak 99% tepat. tapi sekarang..setakat tengok luaran mesti lu orang tak tahu nak bezakan mana yang smartphone original..mana yang smartphone China set. nak jenama Samsung. ada. sebut je model mana. Samsung S2 China set.. Samsung S3 clone Biru clone putih China set..Samsung Galaxy Note 1 & 2 China set. ada. dan harga super duper murah dari harga pasaran smartphone 3G original. zaman sekarang bukan setakat nak pilih calon suami isteri je kena kenal luar dan dalam. nak beli smartphone 3G pun kena check luar dan dalam. kalau kes macam amoi kedai handphone yang gua berurusan tadi ok lagilah. dia kasi tahu awal-awal. tapi kalau yang mentipu tak ke kes naya. bayar pada harga original. dapat barang bukan original. pergh..

mari gua kongsikan sedikit tips yang gua culik dari amoi kedai tadi. tips macam mana nak bezakan handphone China Set dengan handphone original. tak banyak pun boleh dibezakan. tapi. bolehlah..

tips bezakan Samsung Original dengan Samsung China set (tiruan).
1) tahap kelancaran skrin berbeza. Samsung original lebih lancar (smooth) berbanding Samsung China set.
2) processor (RAM) yang di gunakan ada perbezaan. bergantung kepada model. selalunya China set setakat dual core (2) dan original boleh capai sehingga quad core (4).
3) China set boleh menggunakan 2 sim card. tapi ada juga yang 1 sim card. ayuk!
tips bezakan iPhone 5 Original dengan iPhone 5 China set (tiruan).
1) Operating Sytem yang digunakan sangat berbeza. iPhone original menggunakan iOs (iPhone OS) manakala China set menggunakan Android. cukup mudah untuk dibezakan. buat masa ini lah. ini kerana perisian iOS dikawal oleh syarikat Apple. tidak seperti Samsung yang menggunakan perisian Android. dan perisian Android adalah open source..maksudnya bebas untuk diguna pakai oleh sesiapa sahaja.
tips bagaimana caranya nak check IMEI (International Mobile Station Equipment Identity)
dial *#06# dan tekan butang call. dan semak dengan nombor IMEI di kotak handphone. kalau sama tu in sha Allah original.
itu jelah serba sedikit ilmu yang diturunkan oleh amoi kedai handphone tadi. gua rasa banyak lagi sebenarnya cara nak bezakan smartphone 3G original dan tiruan ni. cuma yelah..dalam business tak semua benda dia patut ceritakan kan. kan kan? #aku maafkan kamu!

kenapa gua banyak gunakan perkataan China set? sebabnya kebanyakkan handphone/smartphone/telefon pintar 3G tiruan adalah dibuat dan dibawa masuk dari negeri China. yelah..siang buat yang original..malam belasah buat yang tiruan..patern sama. heh..gua syak je lah kan..so..kepada yang teringin nak beli smartphone 3G baru..berhati-hatilah memilih. kalau rasa nak memang original sebaiknya terus terjah pembekal/pengedar smartphone 3G Samsung dan iPhone yang berdaftar secara sah. untuk yang mahu tebus rebat smartphone 3G (telefon pintar) RM200 boleh usya senarai dealer/pembekal smartphone 3G (telefon pintar) bajet RM200 yang di lantik secara sah.