Ular Terbusuk Di Dunia

gua budak kampung. kalau masa sekolah dulu setiap petang ada je aktiviti sihat yang geng gua akan rancangkan. kalau tak tangkap ikan karin a.k.a ikan laga mesti nak ajak main sorok-sorok. kadang-kadang je main tuju kasut atau pun perang-perang pakai tanah liat.

apa yang sempoi duk baq ang..main sorok-sorok ni selain dari stamina dan pernafasan kena betul-betul cemerkap..ia juga menyumbang kepada melancarkan lagi ilmu yang kita belajar di sekolah. dan untuk bermain permainan ini..kita akan melantik seorang wakil untuk mencari orang yang menyorok. dan si pencari kena pekup mata..sambil kira 1 hingga 100 sebagai contohnya. kalau ada member yang perangai kreatif tahap minta pelempang..mulalah dia suruh kita baca A sampai Z..takpun dengan menyebut huruf-huruf hijaiyah secara kuat..Alif sampai Ya. dan yang lain akan mencari port untuk menyorok. tak kisah lah..reban ayam ke..semak samun ke..atas pokok jambu ke..menyamar jadi kereta sorong ke. kecuali dalam rumah lah. leceh sikit bab dalam rumah ni..akan melibatkan suara bingit mak-mak. maklumlah..kaki berdebu masuk rumah. beliau punya potpetpotpet tahap kalau menyorok dalam peti ais sekali pun taik telinga tetap mencair dan meleleh. padu dan nyilu. dan dari segi taktik permainan..bagai merenjis air di daun keladi. kompem akan kantoi. kadang-kadang main sorok-sorok ni boleh buat jiwa terluka gak dengan perangai gampang kawan-kawan. punya lah duk beriya cari. rupa-rupanya dia dah balik rumah makan nasi.


selain dari melancarkan ilmu mengira tadi..permainan ini memerlukan disiplin yang tinggi. dan mendidik sifat-sifat 'time main kita main..time sembahyang jangan lupa'. selalunya bab sembahyang tu  Maghrib je lah pun. yang lain lebuh. dan wajib tamatkan permainan sebelum waktu senja. risau nanti kena sorok dengan hantu kopek..atenyee senja tu kan dah nak masuk waktu maghrib..setan-setan pun dah makin berkeliaran..harus lah ye dak..tak pasal-pasal bersembur darah kat hidung tengok kopek free pulak kang. maklumlah geng gua akil baligh awal. haha.


cuma dalam permainan ni..kadang-kadang ada sesuatu yang suspen terjadi. bila part suspen..kerjasama setiap pemain amat diperlukan. sehati sejiwa. kalau tahap suspen macam jeritan kawan jumpa ular contohnya..semua ahli akan keluar memberikan bantuan. ada yang bercangkul. ada yang bawa buluh kuning. ada yang bawa gergaji besi. ada yang bawa rantai basikal. kalau Jna kompem dia akan bawa pisau rambo. dan kalau yang rasa terer konon-konon ilmu penuh di dada..bawa maruah diri pun dah cukup. ha.nampak tak kehebatan permainan kampung  ini..kecik-kecik sudah di asah sikap bekerjasama dan gengster padayaippa!

cuma kadang-kadang..itulah..bab bertembung dengan ular busuk ni memang suspen abes..!


kalau nak suruh budak sekarang senaraikan permainan zaman kanak-kanak..gua rasa penuh dengan senarai nama video game hebat dari mula lahir hingga ke tahun 2013 untuk Playstation 1..Playstation 2..Playstation 3..PSP..XboX..Wii Nintendo. dari yang termurah hinggalah kepada yang termahal. tu tak termasuk crack version video game untuk Playstation 1..Playstation 2..Playstation 3..PSP..XboX..Wii Nintendo lagi. kan kan? heh..nampak tak? gua sedang bermain dengan SEO. hahaha. saja layan syiok-syiok. orang kata nak main SEO ni sedap layan atas platform wordpress. atenyee..gua bukan serius bebeno pun..saja layan syiok-syiok je.