Pinjamkan Ku Cermin Untuk Ku Melihat Serimu

"untuk kita tahu apa yang ada di bontot kiri dan kanan..kita perlukan cermin.tak nampak hanya sekadar menoleh.tengok cermin baru kita nampak ada parut tinggalan chicken pox atau tidak.kesan calar kuku menggaru atau tidak.bila dah nampak semua tu baru boleh kita rawat.sapu ubat ke.kikis dengan kertas pasir dan kasi simen balik ke.sembur cat layang ke.macam mana ke.kan kan?

"macam itu jugalah dengan teguran.itu cermin kehidupan.untunglah kalau ada yang sudi menegur.kurang-kurang itulah cermin yang kita ada.untuk kita 'rawat' kekurangan dan kelemahan yang diri sendiri tidak nampak.atau terlepas pandang mungkin".

Ezza yang tadinya teresak-esak mula menguntumkan senyuman.tidak disangka Aziz yang selama ini dipandang rendah tahap pengetahuan amnya boleh memujuknya pantas.dengan bait-bait ayat huru-hara sematang itu.

"ha..lain kali jangan nak malas-malas pakai deodoran.bukan susah pun.gelek-gelek je".sambung Aziz tenang. dihulurkan sapu tangan yang terselit di poket hadapan seluar Tarik Jeans nya kepada makwe pengawas pusat sumber yang sering dijelingnya di atas bas itu.tanpa ada sekelumit niat pun ingin mengorat.

"yang Raqin ni pun satu hal.jujur sangat tegur ketiak bau kuah laksa basi apakes".sound Aziz dalam hati.