Bayar Hutang Jom

blog adalah hasil coretan sama ada isu semasa yang di copy paste atau lahir dari perasaan jujur menulis atau ikut suka lu orang lah.malas pulak gua nak intro panjang-panjang sangat.bukak jelah wikipedia.cuma apa yang gua nak tekankan..jika lu menulis blog atas dasar penulisan jujur sendiri..blog lu adalah cermin diri lu suatu hari nanti..percaya?tapi kalau lu tulis blog sebab nak kejar SEO..itu gua tak masuk campur.

lu pernah berhutang?lu dah clearkan hutang lu?..jangan main-main bab hutang beb..tup tup..tetiba lu mati tak sempat setelkan hutang..or tup tup dia mati..lu tak sempat setelkan hutang..takot amalan tergantung je beb..tak terangkat ke tempat sepatutnya.amacam takut tak..takut tak?

apsal je la gua tetiba mahu bebel pasal hutang?
simple.
sebab gua tak bayar lagi duit udang galah kat member gua..padahal dah jadi baja pun udang galah itu hari Indah Water sedut.silap-silap ada je kalangan lu yang dah makan sayur-sayuran hasil baja udang galah yang keluar dari juboq gua..haha.

gua tahu..celah gigi member gua je setakat hutang RM 20 je pun..tapi hutang tetap hutang kan beb?..buatnya dia tak halalkan..apa lu nak buat? mohon keampunan dari Allah? itu kalau lu ada hutang dengan Allah..kalau dengan sesama manusia..lu kena minta di halalkan dengan manusia yang lu buat berhutang gak beb..kan? ke camna?..gua nak sembang lebih-lebih pun gua cetek ilmu beb..gagap..lu rajin lu google lebih sikit. tapi kalau lu sepesen dengan gua..pemalas..lu baca je artikel yang gua copy paste bawah ni.
Berdosa besar bagi orang yang sengaja tidak membayar hutang. Seseorang yang suka melewat-lewatkan bayaran hutang setelah berkemampuan untuk membayar-nya, boleh mendatangkan kesan buruk dalam hidupnya bukan sahaja di dunia bahkan di akhirat antaranya :

i. Hidup akan ditimpa kehinaan dan hilang maruahnya.
ii. Hidup mereka tidak akan mendapat keredhaan dan keberkatan Allah.
iii. Perbuatan mereka itu digolongkan dalam perbuatan zalim.
iv. Amalan kebajikan mereka tidak akan diterima.

Sabda Rasul S.A.W.
Maksudnya : “Penangguhan hutang oleh orang yang berkuasa membayarnya, adalah satu kezaliman, halal maruah dan hukuman ke atasnya (iaitu pemberi hutang boleh mengambil tindakan ke atas diri dan maruahnya)

(Riwayat Ibnu Majah)

Sabda Rasul S.A.W.
Maksudnya : “Kurangkan dirimu daripada melakukan dosa, maka akan mudahlah bagimu ketika hendak mati. Kurangkan daripada berhutang nescaya kamu akan hidup bebas”.
(Riwayat Baihaqi)

Disediakan oleh Jabatan Mufti Negeri Selangor

kan gua dah cakap..celah gigi member gua je RM 20 tu..tak percaya? tak percaya. nak bukti? ok.gua kasi bukti.
(amacam? macam celaka tak member gua?nak aram..hahaha)

ek..hutang PTPTN apa cerita?.